intermittent fasting

Intermittent fasting, is dat wat voor mij?

Eerst even dit: Ik weet dat ik me op glad ijs bevind door te gaan schrijven over gewicht verliezen, of over op gewicht blijven. Zoveel mensen, zoveel meningen. Zoveel lijven, zoveel onzekerheden. Ik zou het heel erg vinden als ik iemand zou kwetsen of onzeker zou maken met mijn woorden. En laten we wel wezen: je mag jezelf in je handjes knijpen als je een gezond lichaam hebt dat functioneert. Maar het blijft als een rode draad door lijn leven lopen. Een never ending story. Een verhaal zonder einde. Soms weeg ik iets meer, soms iets minder.

Eetgewoontes

Bij mij is het óf diëten, óf…nou ja, wat is daar het tegenovergestelde van? Dat dus. Zodra ik merk dat mijn kleding niet meer lekker zit, weet ik dat ik weer even moet gaan opletten wat ik eet. Want dat is het eigenlijk gewoon. Ik wil lekker in mijn kleding blijven zitten. Of dat nou een maat M of een maat L is. In mijn geval een maatje L, ik vind dat helemaal prima. Ik ben blij met mezelf, punt. Ik kan er lang of kort over zijn, maar dit artikel gaat dus over gewicht. Over het op gewicht blijven dmv ‘intermittent fasting.’

Ben je niet geïnteresseerd? Klik dan gerust weg, misschien spreekt mijn volgende schrijfsel je wel aan. Vind je het wel interessant? Leuk! Lees dan verder en laat me weten wat je er van vond.

Ik was weer eens openhartig op mijn Instagram stories. Ik merkte dat ik constant aan het snaaien was. En als ik niet snaaide, dacht ik wel aan snaaien. Ik was weer terug gevallen in slechte eetgewoontes wat resulteerde in kleding die te strak ging zitten en ik kreeg veel last van hoofdpijn en vermoeidheid. Ik besloot om mijn lichaam weer even te laten afkicken van de suikers en koolhydraten en ik nam mij voor om drie weken alleen maar paleo verantwoorde gerechten te eten. Dat heb ik al eerder gedaan en dat werkt. Zo ook deze keer.

Een week…anderhalve week.. Ik voelde me goed en mijn drang om M&M’s, koekjes en chips in mijn mik te gooien werd met de dag minder.

Maar de voorbereidingen die die gerechten vergen, en de moeite om alleen maar paleo proof te eten, dat brak me op. Ik deelde dit in mijn Instagram stories en werd overvallen door de berichtjes die ik kreeg van dames die zich herkennen in mijn struggles. Haleluja, ik ben niet alleen! Het veranderen van je eetgewoontes en hier aan vasthouden zorgt blijkbaar niet alleen bij mij voor frustratie.

intermittent fasting, wat is dat?

In die berichtjes die ik kreeg, viel een paar keer de term ‘intermittent fasting’ (afwisselend vasten). Dat deze methode géén dieet zou zijn, maar dat je er wel mee kunt afvallen of er door op gewicht kunt blijven. Mijn interesse was gewekt en ik ging eens op zoek naar informatie over deze manier van vasten.

Vasten houdt in dat je een bepaalde periode niet eet. Er bestaan verschillende varianten van dit intermittent fasting, maar ik ben geïnteresseerd in de 16/ 8 methode. Je vast dan zo’n 16 uur per dag en in de andere 8 uur eet je. Die 8 uur wordt een ‘eetvenster’ genoemd en je bepaald zelf wanneer dit is. Omdat ik toch al niet zo’n ontbijter ben, lijkt mij een eetvenster van 11 tot 19 uur wel haalbaar. Het beste is dan om tijdens dit eetvenster, op 2, 3, of 4 momenten, zo gevarieerd mogelijk te eten. Verder is het belangrijk om de hele dag door voldoende energieloze dranken te drinken als water, thee of zwarte koffie.

Maar dat is toch absurd?

Toen ik dit voor het eerst hoorde, vond ik het echt absurd klinken. Er wordt altijd zo op gehamerd dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is? En nou zou ik die moeten gaan overslaan? Ik wil hier meer over weten en kijk naar de uitzending van ‘dokters van morgen’ over vasten. In deze aflevering duiken ze in de wereld van het vasten en dan vooral het genezende effect hier van. Interessant! Op de site van ‘dokters van morgen’ lees ik de meest gestelde vragen en mijn vraag over het overslaan van het ontbijt staat er uiteraard tussen. Dit geven zij als antwoord:

Lang werd gedacht dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd was van de dag en vooral dat het overslaan van het ontbijt ongezond is. Dat laatste klopt ook wel, voor een deel althans. Want mensen die hun ontbijt overslaan zijn vaak minder gezond (vaker overgewicht en welvaartsaandoeningen) dan stevige ontbijters. Maar wat blijkt nu, het is vooral de reden waarom het ontbijt wordt overgeslagen dat tot problemen leidt. Een hectische leefstijl met veel stress, te laat opstaan en dus te weinig tijd om te ontbijten leidt vaak tot compensatiegedrag later op de dag en dat is meestal niet best. Dat begint al vaak met een snack op het werk, zo rond 10.00 uur wanneer de maag voor het eerst begint te rammelen. En niet zelden houdt dat aan tot aan het eind van de dag, wanneer er nog een kaasplankje of een zak chips genuttigd wordt.

Overigens is het bij vasten ook niet de bedoeling dat je je ontbijt overslaat, je schuift het gewoon op. Dat wil zeggen dat je je dagelijkse voedingsbehoefte in een korter tijdsbestek eet. Blijkbaar hobbel ik achter deze hype aan en ben ik de laatste die hier van hoort, want ook hier over kreeg ik enorm veel reacties in mijn inbox:

Een greep uit de reacties die ik kreeg:

Super goed te doen hoor! Ik doe het al zes jaar en ben vijf kilo lichter dan voor mijn zwangerschap.

Serieus, werkt als een tiet! Mijn personal trainer raadde het aan. Dus ik doe dat nu braaf. Voel me beter en 3 kg kwijt.

Ik doe dat ook! Zo’n 4 dagen per week probeer ik na het eten niks mee te nemen en het ontbijt over te slaan. Ik dacht eerst: Kul! Maar ik houd het prima vol en voel me er goed bij.

Ik voel me er goed bij! 10 kilo mee afgevallen en nu houd ik het alleen maar bij en mag ik wel koekjes en snoepjes.

Goed. Ik ga me dus aan het intermittent fasting wagen. De komende dagen ga ik mijn ontbijt steeds wat later nemen zodat ik straks een eetvenster heb van 11:00 tot 19:00 uur. Uiteraard is het de bedoeling om in dat eetvenster alsnog wel gevarieerd en gezond mogelijk te eten en je gezond verstand te blijven gebruiken. Mijn informatie haalde ik van de site www.zorgnu.avrotros.nl. Als je de uitzending van ‘dokters van morgen’ wilt terug kijken, klik dan hier. Nog even een kanttekening die wellicht wat overbodig is, maar ik wil het toch maar even gezegd hebben: Ik ben geen arts, diëtist of gewichtsconsulent. Ik schrijf graag over dingen die mij bezig houden vandaar dat ik dit met jullie deel. Als je echt serieus bezig wilt gaan met intermittent fasting dan raad ik je aan om dit te doen onder de juiste begeleiding.

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer